Ako vybrať štartovacie káble?

Je to problém predovšetkým zimných mesiacov, ale stretnúť nás to môže kedykoľvek. Auto nenaštartuje a na dobíjanie batérie nie je čas. V takom prípade nás môže zachrániť druhé auto o približne rovnakom výkone s nabitou batériou a predovšetkým kvalitnými štartovacími káblami. Ako sa ale v ich výbere zorientovať a čo vlastne v tomto prípade znamená kvalitné?

Je to problém predovšetkým zimných mesiacov, ale stretnúť nás to môže kedykoľvek. Auto nenaštartuje a na dobíjanie batérie nie je čas. V takom prípade nás môže zachrániť druhé auto o približne rovnakom výkone s nabitou batériou a predovšetkým kvalitnými štartovacími káblami. Ako sa ale v ich výbere zorientovať a čo vlastne v tomto prípade znamená kvalitné?

Doba čítania 3 min.
Jakub, redakcia Heureka.sk

Prierez vodiča

Údaj o priereze vodiča štartovacích káblov je prvá informácia, ktorá vás zaujíma. Ich rozmedzie pre osobné automobily je 16-35 mm². Pre menšie automobily s benzínovými motormi do obsahu cca 2,5 l sa odporúča prierez 16 mm². Silnejšie a predovšetkým dieselové motory potrebujú prierez minimálne 25 mm².

Nerozhodujte sa pritom na základe hrúbky kábla. Niektorí výrobcovia s obľubou skrývajú tenký vodič pod silnou vrstvou izolácie. Skutočný prierez si overte na obale.

Materiál a dĺžka

Káble sa vyrábajú buď z hliníka, hliníka potiahnutého meďou alebo z čistej medi. Čisto medené káble sú kvalitnejšie a natoľko sa nelámu. Pre izoláciu sú potom najlepšie mäkké materiály, ako je guma alebo silikón. Tie zabezpečia pohodlnú manipuláciu aj pri nízkych teplotách, pretože nemajú tendenciu tuhnúť a držať tvar, v ktorom boli uskladnené. Obe svorky by potom mali byť izolované plastom.

Štartovacie káble sa vyrábajú v najrôznejších dĺžkach, kratšie okolo 2,5 m až do dĺžky nad 6 m. Tie sa hodia pre situácie, kedy nemôžete prísť k vybitému vozidlu dostatočne blízko. Niektoré autá majú navyše akumulátor umiestnený mimo kapotu a káble je nutné ťahať cez celú šírku vozidla.

Nepomôže roztlačiť?

Iba u starších automobilov bez katalyzátora. Pri moderných autách sa jedná o nevhodné a neodporúčané oživenie. Do katalyzátora by sa týmto spôsobom mohlo dostať nespálené palivo, ktoré by mohlo po naštartovaní katalyzátor zničiť. Ďalším problémom môže byť aj rozvodový remeň. Pri roztlačení hrozí jeho poškodenie alebo posun ventilov a piestov.

Obrázok typický predovšetkým pre zimné mesiace

Ako úspešne naštartovať

Zapojenie štartovacích káblov

  • Autá o približne rovnakom výkone motora k sebe postavte tak, aby boli plusové a mínusové póly na dosah káblov.

  • Vypnite zapaľovanie oboch vozidiel.

  • Červený (kladný) kábel pripojte k plusovému pólu vybitého vozidla.

  • Druhý koniec pripojte k plusovému pólu pomocného auta.

  • K zápornému pólu pomocného vozidla pripojte druhý (čierny, modrý) kábel.

  • Druhý koniec prichyťte ku kovovej časti motora s vybitou batériou na dobre ukostrené miesto, ideálne blízko štartéra.

  • Skontrolujte, že sa svorky káblov nikde vzájomne nedotýkajú.

Štartovanie

  • Prvé štartuje pomocné vozidlo.

  • Po krátkej chvíli skúste naštartovať auto s vybitou batériou.

  • Štartujte max. 10 sekúnd v kuse.

  • Ak sa auto nechytí, pred ďalším pokusom počkajte, kým nevychladnú káble a svorky.

Odstránenie káblov

  • Káble skladajte presne v opačnom poradí, ako ste ich pripájali.

  • Prvý zložte záporný kábel z motora pôvodne vybitého vozidla.

  • Potom odpojte záporný kábel z batérie pomocného auta.

  • Kladný kábel odoberte z batérie pomocného automobilu.

  • Nakoniec odpojte aj druhý koniec z batérie vybitého vozidla.

Batériu potom nechajte nejakú dobu bežať a ideálne sa vydajte na dlhšiu trasu bez zastávok s vypnutím motora. Alternátor tak bude mať príležitosť vašu batériu dostatočne dobiť.